Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling ved Røa Fysioterapi & Rehabilitering starter med en funksjonsundersøkelse ved første konsultasjon, for å finne ut om trykkbølge er riktig behandlingsform.

I Norge kalles metoden "Trykkbølgebehandling". Internasjonalt omtales den med forkortelsen ESWT (Extracorporal shock wave therapy). Behandlingen går ut på at man genererer sjokkbølger inn i vevet for å bryte ned skadet vev og-/eller kalkpåleiringer. Virkningen kommer ved at man stimulerer og øker kroppens egne reparasjonsprosesser. Dette gir både gir umiddelbar, og langtidsvirkende effekt. Vi anbefaler som oftest 3-5 trykkbølgebehandlinger.

Trykkbølgebehandling har gode forskningsresultater og kan gi god effekt spesielt i senelidelser som:

• Patella tendiopati (jumpers knee / hopper kne)

• Achilles tendinopati (Achilles plager)

• ITB friction syndrom (runners knee/ løpe kne)

• Plantar fascitt (hælsmerter)

• Lateral epicodylalgia (tennis albue / musearm)

• Skulder tendinopati (rotator cuff / sene-irritasjon)

Smertedempende effekt

ESWT behandlingen vil merkes og vil derfor kjennetegnes av noe ubehag. I vanlig klinisk praksis vil valg av energinivå være ”det pasienten tåler”. At behandlingen til tross for dette kan ha en smertedempende effekt, kan man blant annet registrere ved at man meget raskt under en behandling kan øke energinivået av den enkelte impuls uten at ubehag økes. Det sees ofte en umiddelbar forbedring i bevegelighet og evnen til å utføre hemmede hverdagsfunksjoner umiddelbart etter behandling.

Piezoclast

I motsetning til Dolorclast trykkbølge ("vanlig" trykkbølge), som sprer trykkbølgene i vifteform, samler Piezoclast trykkbølgene inn mot ett spesifikt punkt. Den taper heller ikke energi på veien inn mot behandlingsområdet. Dette gjør denne typen trykkbølger spesielt egnet til bruk på dype strukturer, der Dolorclast trykkbølgebehandling ikke kommer godt nok til.

Les mer om trykkbølge på www.enimed.no eller www.ergomove.no

Triggerpunkt_001.jpg

• Instagram Social Icon